//یکتا نت قمش، برگی منحصر به فرد از تاریخ دزفول

قمش، برگی منحصر به فرد از تاریخ دزفول

قمش، برگی منحصر به فرد از تاریخ دزفول

آب مایه آبادانی است. این جمله اگرچه ساده و بی آلایش است اما سرشار از ناگفته هاست. هرجا رد پایی از آبادانی می بینی ، آب نیز نقش اصلی خود را ادا می کند. در دزفول نیز مردمان قدیم، با استفاده از پتانسیل و جایگاه حیاتی رود دز، برای خود و زندگانی خود آبادانی طلب می کرده اند. اما تاحالا به این توجه کرده اید که سطح ارتفاع رودخانه با خانه های مسکونی شهر دزفول چقدر اختلاف دارد؟ گاهی این اختلاف به بیش از 25 متر نیز می رسد. حال برای حل این مشکل چه باید کرد؟

تیم تولید محتوای مجری برایتان از قمش سخن می گوید. با ساده ترین تعریف ، قمش را اینگونه می توان تشریح کرد که عبارت بوده از رشته تونلهایی به طول بیش از ده ها کیلومتر که آب را از کنار رودخانه دز ، در زیر معابر شهر و خانه های مسکونی و محله های مختلف عبور داده و در آنسوی شهر به زمینهای زراعی کشاورزان می رسانده است. این ساده ترین تعریف از قمش را می توان اینگونه نیز تشریح کرد که کارایی قمش و قنات در نهایت یکی بوده لیکن قنات تعدادی چاه عمودی متصل به هم بوده که با تغییر ارتفاع چاه ، آب به سطح زمین می رسیده لیکن در قمش این تونلها و کنده کاریها ، بصورت افقی و در زیر محله ها و خانه های دزفول بوده است. ضمن اینکه هر محله ای یک ورودی برای رسیدن به آب داشته که با پله های زیاد دسترسی محلی ایجاد شده بوده تا جهت برداشتن از آب ، شستن لباسها و استحمام در هر محله ، مردم مشکلی نداشته باشند.

تیم تولید محتوای مِجری پیشنهاد می کند درصورت حضور در دزفول، حتما از قمشهای دزفول دیدن کنید تا به یکی از شگفتی های زندگی پیشینیان پی ببرید

ما بهترین پیشنهادات را در مِجری برایتان ارائه می دهیم.

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه