//یکتا نت آجرگردی ( گردش در بافت قدیم)

آجرگردی ( گردش در بافت قدیم)

آجرگردی ( گردش در بافت قدیم)

دزفول در معماری لقب، شهر آجر را دارد. اگر معمار هستید یا به بناهای تاریخی و سنتی علاقه دارید، بهتر است در مورد آجر های شهر ما بیشتر بدانید. بناهای تاریخی ، خانه های قدیمی و مساجد زیادی هستند که ثبت ملی شده و در دل بافت قدیم دزفول جا خوش کرده اند تا روزی ، روزگاری ، دسته ای از گردشگران مسیرشان را در بافت و کوچه پس کوچه های آن به سوی هر کدام از این آثار ارزشمند  تغییر دهند و از نزدیک این اماکن تاریخی را ببینند.

دزفول با بیش از 150 اثر ثبت ملی که حدود 84 عدد از این آثار خانه های قدیمی بوده و تعداد 17 مسجد ثبت ملی ، جایگاه والایی در بین شهرهای تاریخی دارد. تپه های باستانی ، پل باستانی دزفول با قدمت بیش از 1750 سال و صد البته نقوش منحصر بفرد خوون چینی که دزفولی ها در نماکاری خانه ها و مساجدشان با استفاده از آجر بکار برده اند همگی نشان از خلاقیت ، ذوق و هوش سرشار این مردمان دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خوون چینی علاوه بر منازل و بناها، در طراحی قبور نیز استفاده میشده و اگر به قبرستان امامزاده رودبند بروید هنوز تعدادی از مزارهای قدیمی، خوون چینی های زیبای خود را به رخ می کشند.

پل قدیم ، مسجد جامع ، خانه رخشانفر ، تپه های باستانی ، خانه تیزنو، خانه سوزنگر ، خانه معزی ، خانه کوهی نژاد ، خانه اشعری ، خانه قلمبر ، کاروانسرا ها ، حمام ها ، مساجد، ساباطها  و .... بی شمار دیدنی هایی هستند که در دزفول می توان آنها را دید و لذت برد. البته بهتر است فراموش نکنیم که هر بنایی و هر خانه ای که خوون چینی دارد، طرح این خوون ها مختص به همان خانه و همان معمار بوده است. یعنی احتمال اینکه دو خانه با یک خوون چینی مشابه ببینید بسیار کم است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته یک کوره ی آجر پزی بزرگ در دزفول وجود داشته که به آن کوره ملیونی گفته اند. احتمالا منظورشان از ملیونی همان میلیون ها آجری بوده که در این کوره پخته میشدند.
تیم تولید محتوای مِجری تک تک این اماکن را برای شما به تصویر می کشد.

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه