//یکتا نت رود دز از ابتدا تا دزفول

رود دز از ابتدا تا دزفول

رود دز از ابتدا تا دزفول

یعنی براتون یه منظره ناب و دل انگیز از زیبایی های رود دز شکار کردیم که همین الان وسوسه بشین راه بیفتین بیاین دزفول تا این منظره رو ببینین.

اما جونم براتون بگه که آب جاری شده در رودخانه دز از کوه های الیگودرز و زاگرس میانی سرچشمه می گیره و کوه های قالیکوه و اشترانکوه رو به عنوان مبدا خودش داره تا جایی که در انتهای کار به کارون ، بزرگترین رودخانه ایران می ریزه.

در این مسیر چندین رودخانه به دز منتهی میشن . سزار و بختیاری دوتا از رودخانه های اساسی تامین کننده رود دز هستند و علاوه بر اینها ، ماربره، تیره ، سبزه ، رودخانه ازنا، کله خور، سیلاخور و آبسرده بازهم از رودها و شاخه های فرعی هستند که آب دز رو تامین می کنند. آبی که بعلت اینکه از آب شدن برف زمستانی کوه ها تامین میشه ، بشدت سرد، گوارا و خوشمزه است.

نقش حیاتی و اساسی رود دز در اقتصاد خوزستان و حتی کشور نقشی مبرهن و مهم است. کشاورزی خوزستان وابسته به دز و یکی از مراکز تامین برق کشور هم بر مدار رود دز می چرخه.

یادتون باشه که ذره ذره اکوسیستم طبیعی رود دز ، نیاز به حفاظت و مراقبت خاصی داره. پس لطفا زباله نریزید، آب را کثیف نکنید و در فصول ممنوعیت صید ماهی ، از اینکار خودداری کنید. اما در عوض از خنکای رود دز و ساحل زیبای آن در اماکنی مانند علی کله و چالکندی نهایت استفاده را ببرید

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه