//یکتا نت رود دز

رود دز

رود دز

تمدن ها همیشه در کنار آب ها شکل گرفته اند. رود دز به عنوان یکی از رودخانه های پر آب کشور مهد تمدن مردم دزفول بوده است.

در گرمای طاقت فرسای خوزستان، رود دز پناه ما اهالی دزفول است. دزفول به اندازه شهرهایی مانند اهواز و آبادان گرم نیست. ولی تابستان گرمی دارد. رود دز از میان شهر می گذرد و این فرصت را به ما می دهد ، تا سختی گرما را با لذت آبتنی در این رودخانه زیبا جبران کنیم. دز در زمستان و تابستان تفریحگاه مناسبی ست که هم هوای ساحل خودش را خنک می کند هم زیبایی و طراوت خاصی به فضا می دهد.

اما این آب زلال از کجا به دزفول رسیده است؟

رود دز سومین رود پر آب کشور است. این رودخانه از کوه های لرستان سرچشمه می گیرد. رود دز پس از عبور از دزفول نیز به شطیط و گرگر در شوشتر می پیوندد تا رود کارون را تشکیل دهند و در نهایت به اهواز و خرمشهر برسند.

رودخانه دز فارغ از اینکه فرصت های فراوانی برای تفرج مردم خوزرستان فراهم کرده، آب شرب جمعیت فراوانی از مردم خوزستان را تامین می‌کند. علاوه بر این، حیات آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران و زیستگاه ارزشمندی چون پارک ملی دز وابسته به کیفیت و کمیت این رودخانه است.

از سوی دیگر این رودخانه نقش انکارناپذیری در کشاورزی شمال خوزستان، آب کشاورزی اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری دز در شهرستان های دزفول، اندیمشک و شوش دارد. ما تلاش می کنیم که از شاهرگ حیات منطقه به خوبی محافظت کنیم . امیدوار هستیم وقتی شما هم به دزفول آمدید مراقب این آبی زلال و زیبا باشید.

دانستنی‌های رود دز

  • بر روی رودخانه دز، سدهای بزرگی ساخته شده یا در دست ساخت است؛ که از جمله آن می‌توان به برنامه ساخت سد بختیاری در مرز استان خوزستان با استان لرستان و نیز به سد دز (ششمین سد بزرگ جهان در زمان ساخت) و سد تنظیمی در شهرستان دزفول اشاره کرد.
  • فارغ از مزایا و معایب سد سازی، زمانی که سد سازی یکی از پیشرفت های مهم در حوزه عمران و آبادانی به شمار می آمده، رود دز میزبان سدهای مهمی از جمله دز و کرخه بوده است .
  • پل ساسانی دزفول معروف به پل قدیم دزفول، 17 قرن پیش و در زمان ساسانیان روی این رودخانه بنا شده و تا به امروز استوار مانده است. پل ساسانی دزفول، قدیمی ترین پل استوار جهان است که در سال های اخیر، عبور و مرور ماشین ها روی آن ممنوع شده و به محلی برای پیاده روی و لذت بردن از منظر زیبای رودخانه بدل شده است.
  • شهرت خاص این رودخانه به آب زلال و تمیز آن است که در گرمای سوزان دزفول جاذبه‌ای منحصر به فرد برای گردشگری ایرانیان فراهم می‌کند.
  • نام این رودخانه در فهرستی به عنوان زلال‌ترین رود جهان آمده است.

 

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه