//یکتا نت احرامی دزفول

احرامی دزفول

احرامی دزفول

 احرامي به عنوان يكي از صنايع دستي دزفول با تنوع رنگ و زيبايي خاص خود ، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و با وجود كاهش تعداد كارگاه هاي توليد احرامي در سطح اين شهرستان ، بازار اين صنعت دستي رونق خاص خود را دارد.
احرامي با تار و پودي از پنبه ، معمولا در اندازه هاي 70×100 و 90×120 سانتي متر توليد مي شود. پارچه مذكور با عرض 70 سانتيمتر داراي 22 چله و با عرض 90سانتيمتر داراي 28 چله مي باشد. امروزه در اين بافت احرامي از رنگ‌هاي شفاف روشن و تند استفاده مي‌شود.
يك صنعتگر بافنده مي تواند روزانه چهار احرامي به اندازه هاي 70×100 سانتيمتر توليد كند.
اين كالا در گذشته بيشتر مورد استفاده حجاج قرار مي گرفت و در حال حاضر با تغيير كاربري به عنوان روميزي ، سجاده ، جانماز مورد استفاده است.
احرامي‌بافي از گذشته تاكنون از يك شيوه بافت تبعيت كرده و تغيير چنداني در آن صورت نگرفته است.در بافت احرامي از نقشه استفاده نمي‌شود و طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌بندي حاصل ذهن خلاق بافنده است و اغلب از يك شكل كلي پيروي مي‌كند و به صورت طرح لوزي و يا طرح گليم بافته مي‌شود.
هنرمندان احرامي‌باف توانسته‌اند با دست توانا و ذهن خلاق خود اين هنر را به سوي كاربردي شدن پيش ببرند و محصولاتي همچون زير انداز، سجاده، كناره، رو پله‌اي، رو مبلي، رو ميزي، كيف، پشتي و رو تختي را به بازار عرضه كنند.

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه