//یکتا نت مسجد ملاحاجی

مسجد ملاحاجی

مسجد ملاحاجی

مسجد «ملاحاجی» از مساجد قدیمی دزفول بعد از مسجد جامع و مسجد لب‌خندق این شهرستان است؛ آنچه به این مسجد اهمیت ویژه می‌بخشد علمای مدفون در این مسجد هستند؛ در این مسجد علمای بزرگی به خاک سپرده شده‌اند که معروف‌ترین آنها مرحوم سیدحسین بزرگ از شاگردان مبرز خاتم‌الفقها شیخ انصاری و مرحوم ضیائی دزفولی فقیه و شاعر اهل بیت(ع) است.

 

مسجد «ملاحاجی» در محله لوریان دزفول و پشت آستانه سبزقبا قرار دارد. این مسجد دارای معماری ویژه‌ای است که متشکل از یک سالن در همکف و سالن دیگری که در زیر زمین واقع است و به آن شوآدون می‌گویند؛ سالن همکف در زمستان و شبستان در تابستان استفاده می‌شد.

مسجد ملاحاجی، مانند دیگر مساجد قدیمی دارای غریبخانه است، غریبخانه حکم مسجد را نداشته و برای مسافرین و در راه ماندگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مسجد دارای سه محراب بود که دو محراب در سالن‌های طبقاتی و یک محراب در غریب‌خانه است. متأسفانه دیوارهای حیاط  این مسجد به دلیل فرسودگی و عدم توجه ترک‌های بزرگی برداشته و هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد.

در فضای بیرونی مسجد «ملاحاجی» دو کتیبه به چشم می‌خورد که روی یکی از آنها سال ۱۲۹۲ هجری قمری و در کتیبه دوم سال ۱۳۴۹ هجری قمری نقش شده است که سال احداث مسجد و مرمت آن را نشان می‌دهند.

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه