//یکتا نت خانه خلج قصاب دزفول

خانه خلج قصاب دزفول

خانه خلج قصاب دزفول

خانه خلج قصاب دزفول

همه چیز از یک بازدید ساده شروع شد.بازدیدی که در اولین نگاه ، آه از نهاد همه حاضرین در این بازدید بلند شد. بازدید از خانه تاریخی خلج قصاب در ابتدای بازار قدیم دزفول ،خانه ای با بیش از 270 متر مساحت که بعلت شایستگیها و ارزشهای تاریخی که داشته در سال 1381 مانند خیلی دیگر از خانه های قدیمی که متعلق به دوره قاجار بودند ثبت ملی گردید.

 

خانه خلج قصاب

 

اما تمام اتفاقات ناگواری که باید برای یک خانه تاریخی بیفتد برای خانه خلج قصاب رخ داد. میراث فرهنگی به استناد مستندات موجود دو مرحله در سالهای 94 و 98 کار مرمت و ایمن سازی این خانه تاریخی را انجام داده. مستندات موجود است در سال 94 حدود 25 میلیون تومان و در سال 98 حدود 45 میلیون تومان. رک بگوییم با کمی اغماض و بالاو پایین کردن ماجرا شاید میشد در سال 94 این خانه را با همین هزینه 70 میلیونی خرید . حالا ده میلیون بالا یا پایین الان بحثی نداریم.

مشکل ما وضعیت فعلی بنا است که تبدیل به ویرانه ای شده غیر قابل تصور. هیچ جای این بنای تاریخی اثری از شکوه و اقتدار دوره قاجار که نه ، حتی زیبایی 10 سال پیش خود را نیز ندارد.

آنچه در بازدید اردیبهشت ماه 1400 به چشم دیده شد، تلی از خاک و خشت و نخاله های ساختمانی بود که هیچ جلوه خوشایندی برای دوستداران آثار تاریخی نداشت.

خب آنچه در اولین بخش این متن آورده شده نشان از تلاش میراث و انجام وظیفه میراث در حد توان خود بوده. رئیس اداره میراث حتی گله مند است که چندین ماه طول کشیده تا فقط توانسته ایم ورثه را راضی کنیم تا اجازه بازدید به ما داده شود. یکی از اعضای خانواده خلج قصاب که در محل بازدید حاضر است ، مدعی است که خانه بین حدود 200 نفر از ورثه بلاتکلیف است . این یعنی روز به روز خرابی و ویرانی بیشتر خانه ای تاریخی و ثبت ملی در بافت ارزشمند تاریخی دزفول.

خانه خلج قصاب دزفول

خانه خلج قصاب دزفول

خانه خلج قصاب دزفول

 

خانه تاریخی خلج قصاب می تواند آینه عبرتی باشد برای تمام صاحبان و مالکان خانه های تاریخی که در بافت منحصر به فرد آجری دزفول خانه ای دارند و ارزش آن را نمی دانند. خیلی از این افراد ، نقش اساسی واصلی خود مردم و مالکان بعنوان صاحبان اصلی این سرمایه ارزشمند را کمرنگ می دانند و همه چیز را به عهده میراث واگذار می کنند . اما منطقی نیست زیرا اداره میراثی با پوشش بیش از 250 هکتار بافت تاریخی و آثار جهانی همچون پل قدیم، شهر قدیم جندی شاپور، تپه های باستانی متعددی مانند چغامیش و چغابنوت واقعا در توان خود نمی بیند که همچون پلیس بالای سر تک تک خانه های ثبت ملی بایستد و نقش نگهبان را داشته باشد. این وسط مهره اساسی و بازیگر اصلی این پروژه مردم هستند. مردمی که باید و باید آگاهی فرهنگی و تاریخی آنان به حدی بالا برود که بدانند چه میراث گرانمایه ای به دست آنان رسیده است.

اینکه چگونه مردم باید به این آگاهی برسند نیاز به یک کارجمعی و گروهی و از طریق همه ادارات و انجمنهای مردم نهاد مرتبط با موضوع است. تا زمانی که فرهنگ عمومی مردم و اطلاعات مردم از ارزش بناهای تاریخی بالا نرود هر روز شاهد ریزش یک بنا خواهیم بود. خانه خلج قصاب فقط یک نمونه است...

 

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه