//یکتا نت بردشیر یا شیر سنگی

بردشیر یا شیر سنگی

بردشیر یا شیر سنگی

یکی از دیدنی های منحصر به فرد استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری در بحث قبرستانهای قدیمی و باستانی ، بردشیر ها یا شیرهای سنگی هستند که در بین بعضی از اقوام و قبایل ، به پاس شجاعت ، دلیرمردی و پهلوانی بزرگان خود بر روی سنگ قبر آنان ساخته می شود. شیر سنگی ، قدمتی دیرینه و باستانی دارد.

شجاعت و دلاوری دوتا از ویژگی های فردی بوده که این شیرها پس از فوتش بر روی مزارش نصب می شده و ملاک شجاعت هم پیروزی در جدال با شیر، فتح در جنگهای محلی ، مبارزه با خرس و گرگ و پلنگ هم گاهی در این انتخاب نقش داشته است. اما کدخداها و بزرگان قوم معمولا حکایتی از پهلوانی و شجاعت آنان همیشه وجود داشته و نتیجه هم این میشده که در پایان عمر، به احترام شیری بر قبرشان سایه افکند. تراشکاری این مجسمه ها کاری حرفه ای و سخت و البته هنرمندانه بوده.

هنوز هم در مسافرتتان به دزفول می توانید در روستاها و شهرهای بختیاری نشین اطراف دزفول و در بین کوه های سردشت و سالند ، در کنار قبرستانی بمانید و بر سر قبر شجاعی و پهلوانی فاتحه بخوانید و نقوش زیبای روی شیرهای سنگی را از نزدیک ببینید.

این زیبایی ها بعلت در معرض فرسایش آب و هوا قرار داشتن به شدت در حال فرسایش و از بین رفتن است و باید راهی برای صیانت و حراست از آنان جست.

تیم تولید محتوای مِجری شما را دعوت به دیدن تاریخ در قبرستانهای قدیمی دزفول می کند. پایدار باشید

 

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه