//یکتا نت ریه بام

ریه بام

ریه بام

سلام دوستان و همراهان گرامی

خب اگه مسیر گردشگری تون به دزفول رسیده باشه و از خانه های تاریخی بافت قدیم دزفول بازدید کرده باشین، متوجه شدین که تمام خانه های قدیمی در پشت بام خود و در مرز مشترک پشت بام هر خانه با خانه همسایه ، دیواری مشبک و آجری دارند که این دیوار در اصطلاح محلی بهش (( ریه ی بوم )) گفته میشه. معادل فارسیش میشه همون جان پناه. حالا این جان پناه یا ریه برای خودش 4 تا ویژگی و فایده منحصر به فرد داشته که ما ضمن تشویقتون به کتابخوانی و پیشنهاد خواندن کتاب (( معماری دزفول باستان )) به قلم آقای مهدی حامدی نیا، یه چند خط از این کتاب رو که همون ویژگی های ریه بوم هستند براتون نقل قول می کنیم.

این دیواره مشبک که ارتفاعش بین یک متر تا اندازه قد یک انسان متغیره از جنس آجر و شبکه شبکه بوده و 4 تا فایده اصلیش هم به شرح زیر بیان شده :

1- ایجاد حریم خصوصی بین پشت بام هر خانه با خانه همسایه 

2- ایجاد حجاب پشت بام و پنهان ماندن افرادی که در پشت بام هستند از عابرین و رهگذرانی که از کوچه و خیابان می گذرند.

3- شبکه های آجری در تابستان که خانواده ها از پشت بام برای خوابیدن استفاده می کرده اند ، همانند پنکه ای ، جریان هوای خنک را در سطح پشت بام به چرخش در می آورده و هوای مطبوعی را ایجاد می کرده است .

4- ایجاد امنیت برای کودکان و نوجوانانی که در پشت بام بازی می کرده اند و افزایش ضریب ایمنی برای جلوگیری از پرت شدن از پشت بام

 

تیم تولید محتوای مِجری تلاش می کنه در سلسله مطالبی پیرامون معماری خانه های دزفولی ، بقیه اجزای خانه ها و ویژگی های منحصر به فرد اون رو براتون بازنویسی کنه تا در سفرهای بعدی تون به دزفول ، شهر چهارفصل ایران ، با آگاهی و شناخت بیشتری از این معماری باشکوه استفاده کنید .

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه