//یکتا نت نخل کلبی خان1

نخل کلبی خان1

نخل کلبی خان1

نخل کلبی خان تقریبا باقیمانده آخرین نسل نخل های دزفول بوده که در ایام محرم بعنوان یکی از نمادهای عزاداری مردم دزفول از محل خود برداشته شده و با عزت و احترام و طی مراسم خاصی بر روی دستان مردمان به نشانه تابوت امام حسین (ع) به محل بقعه رودبند که به نوعی محل تمرکز عزاداری های دزفول بوده منتقل می شده است.

کلبی خان یا به روایتی کربلایی علی خان، مرد متمولی است اصالتا شوشتری که به دزفول مهاجرت می کند و برابر روایاتی که در بین مردم هست بعلت مشکلی که داشته شبی بزرگی را در خواب می بیند که به وی دستور خرید زمینی و تهیه نخلی برای عزاداری امام حسین داده می شود تا حاجتش برآورده شود و این مرد مخلص نیز پس از برآورده شدن حاجتش به دستورات داده شده در خواب عمل می کند و از سیصد سال پیش تا کنون نخل در دزفول حضور دارد و تا حدود 40 سال پیش نیز در مراسمات محرم این نخل جابجا می شده . اما بعدا به دلایلی از جمله فرسوده شدن چوب های نخل، در اتاقک و محوطه ای قرار داده شده و هر سال در ده روز اول محرم مراسم روضه خوانی در آنجا برگزار می شود.

در این بخش ما عکسی قدیمی از نخل کلبی خان را برایتان به تصویر کشیده ایم و در ادامه مطلب نیز برایتان از وضعیت این روزهای نخل کلبی خان خواهیم گفت

 

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه