//یکتا نت یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری بزرگترین خدمت را به ایران و ایرانیان کرد. ایشون در زمان حکومتش همین اول دستور میده که زبان فارسی بشه زبان رسمی حکومت. یعنی چی؟ یعنی اینکه تموم احکام و قوانین و مقررات و ... به زبان فارسی نوشته و خونده میشه. خب نتیجه این میشه که زبان فارسی زنده می مونه و امروز می تونیم از اشعار حافظ و سعدی و فردوسی حکیم لذت ببریم.

عقوب لیث را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانیان می‌دانند. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیده‌ای به عربی در مدح او سرود، وی او را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمی‌فهمد برایش شعر سروده‌است که «چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفت». با شنیدن این سخن، محمد بن وصیف که ادارهٔ امور دیوان یعقوب را بر عهده داشت، قصیده‌ای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده (براساس روایت مؤلف ناشناس تاریخ سیستان که قصیده را نقل نموده) آغاز سرودن شعر درباری به این زبان گردید.

تیم تولید محتوای مجری شدیدا پیشنهاد میده که مسیرتون به هرجای خوزستان که افتاد حتما حتما سری به آرامگاه یعقوب لیث صفاری این بزرگمرد با خرد بزنید و از دیدن آرامگاهش و بنای مخروطی شکلی که بر روی آرامگاهش بنا شده لذت ببرید.

دیدگاه کاربران

پیشنهادات ویژه